Vilka idioter tände fyr denna gången ?

Den världsberömda julbocken i Gävle klarade sig inte fram till julafton i år. Vid midnatt natten till torsdagen satte någon eld på den. Se nu till att skippa detta med att ha bocken som tradition varje år, folk vill ju för fan bara elda upp den. Helt bortkastade pengar. Lägg dessa pengar på skolan eller vården istället. Men då tar väl dessa idioter till tradition att elda upp skolan eller vården istället ? Vad säger detta till barnen, att det är okej att elda upp Bocken ? Nu kanske ungdomar vill ha traditioner på att bränna ner skolor ?

GP   SvD    AB   Arbetarbladet

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Vilka idioter tände fyr denna gången ?

  1. Jezper skriver:

    Billigare och bättre PR kan inte Gävle få.

    • Roggan skriver:

      Tydligen inga vuxna som fattar vad man ger barn för signaler ? Gäller det och PR när de tänder eld på skolor också ? Helt okej att sätta fyr på något ? Sä djävla sjukt är det med sådan s.k. PR, men för svårt för en del att förstå.

      • morphmantheclown skriver:

        Har det varit svåra problem i Gävle med nedbrunna skolor? Jag har inte läst något om det iallafall, och kan inte hitta något i pressen om det heller.
        Självklart skall man inte ge signaler till ungdomarna att det är ok att bränna ner allmän egendom, men jag tror inte heller att det är ungdomar som bränner ner bocken.

  2. morphmantheclown skriver:

    Min chansing är att det är någon av Gävles turistadministration. Som artikeln i GP säger varje år, bocken drar till sig turister och när den brinner drar den till sig mer än när den får stå kvar. Eftersom brännaren ofta är anonym och det sällan görs arrester, så är det ju knappast för uppmärksamhet av brännaren, jag tror det är för att uppmärksamma staden, för vad annat än brända bockar är Gävle känt för?

    • Roggan skriver:

      När folk tror att man får fler turister p.g.a. att man bränner en bock, ja då så skulle det finns tjockt med turister i Rosengård där de bränner bilar och kastar sten. Nej du, det är bara vad man tror att det lockar turister med en nerbränd bock. Skulle aldrig kunnat stå och tittat i mina barns ögon när de var små och sagt att det är okej och tända fyr på något. Men lever man med det och tror är man rätt borta i sinnet. Man gör ju något fruktansvärt brottsligt.

      • morphmantheclown skriver:

        Fast som jag antydde i svaret på den andra kommentaren här, så finns det skillnad mellan att bränna en bock och att bränna en skola eller en bil. Det du gör just nu är att jämföra att måla på en vägg med att kasta någon annans TV i gatan, även om båda är vandalisering så är det helt olika grader av vandalisering.
        Jag säger inte att det är ok att bränna ner bocken, men någon måtta får det vara. Att fetstila texten känns som moralfröken som står i skolan och pekar med fingret på näsan och säger ”ajja bajja, inte lyssna på hårdrock” på 60-talet.
        Sedan har jag aldrig påstått att det är branden eller förstörelsen som orsakar turistflockningen, utan brännandet av detta specifika objekt, eftersom det blivit sådant jippo av det och ingen kommer till skada av det.

        Det jag försöker få fram är att min teori är att det inte längre är Alfons Anonym som bränner bocken, utan kanske Theodor Turistattraktion som gör det numera.

      • Roggan skriver:

        Så länge det är min blogg så gör jag som jag vill och skriver som jag tycker är rätt och fel. Jag kommer aldrig att kunna försvara inför barnen i Gävle att det är okej att bränna ner bocken. Som en mamma sa idag, hon hade lovat att barnen skulle få gå dit och se bocken, men de kunde inte för någon hade eldat upp den. Barnen frågade då, varför det, hade den varit dum. Önskar du hade stått framför barnen och försvarat det du tycker är bra, för GÄVLE DÅ. För bocken var ju även barnens.

      • morphmantheclown skriver:

        Du får väldigt gärna skriva vad du vill, men var har jag sagt att jag tycker bockbränningen var bra? Du får skriva vad du vill, så länge det inte är rent förtal, vilket du börjar närma dig när du skriver saker som ”Önskar du hade stått framför barnen och försvarat det du tycker är bra”.

        Jag tror du kan må bra av att ta ett steg tillbaka och läsa genom mina inlägg igen med nya ögon och se att jag är inte emot dig, jag skrev om min teori om vem som står bakom branden, men är opartisk i inläggen om vad jag tycker om den moraliska aspekten av att bränna bocken.
        Däremot skrev jag att jag tycker det är fel att jämföra bockbränningen med bilbränderna och våldsamheterna i Rosenlund, men det var svar på din kommentar, inte om artikeln.
        Jag tycker du skall sluta kasta anklagelser omkring dig utan någon som helst grund, det får bara dig att framstå i dålig dager och bidrar endast till dåligt humör i en annars fredlig kommentarsruta.

      • Roggan skriver:

        Du skrev i din första kommentar, för vad annat än Gävlebocken känd ? De har ett helt suveränt ishockeylag som är vida känt. Men vill man hellre bli mer känt som bockbrännare ? Hur står det då till med Gävle ? Du skrev också att det var nog inte ungdomar som brände ner bocken utan vuxna, men vad ger det för signaler till yngre ?Vad är det för skillnad på att bränna en bock eller en skola, kommuninvånarna har betalat för båda. Bilen däremot är privat, men Rosengård kanske vill bli lika kända som Gävle. Jag kastar inte anklagelser vida omkring mig utan enbart tycker jag illa om när någon försvara bockbränningen. Många kända personer har fördömt bockbränningen idag bl.a. Börje Salming, Regina Lund, Thomas Di Leva m.fl. Nu slutar jag här med orden. Kan man försvara bockbränningen inför de små barnen p.g.a. av PR, då är man illa ute.

      • morphmantheclown skriver:

        Men snälla du, nu har du återigen kastat ord i munnen på mig. Jag har ju sagt att jag varken försvarar eller fördömmer bockbränningen. Varför är du så benägen att tro att jag är för bränningen? Det jag sa om att Gävle inte är känt för mycket annat (i turistsammanhang) är för att jag bor inte i Gävle, har aldrig varit där och det vi utanför Gävle ser därifrån är just bockbränningen, resten av året är det på sin höjd de idrottsintresserade som ens vet om att staden existerar.
        Det jag däremot vill påstå är att de som tjänar på högre turism är för bränningen, eftersom det drar till sig folk från andra städer och även andra länder. Det betyder inte på något sätt att jag är för bränningen, vart jag står i den frågan har inte ens här att göra, för det är inte en del av den diskussion jag ville få fram.

        Sedan vill jag väldigt gärna se vart du får parallelen bockbränning = skolbränning ifrån, för som jag nämnde tidigare har jag ännu inte sett något om att någon skola i Gävle skulle ha brunnit eller att någon någonsin skulle ha försvarat förstörelse av annans egendom med ”Men folk bränner ju bocken i Gävle”. Bockbränningen har funnits sedan minst 20 år tillbaka, men under dessa 20 åren har det inte funnits någon koppling mellan de år bocken brunnit och någon ökad vandalism, så långt som nyhetsrapporteringen har gått. Jag skrev en artikel om detta förra året, så jag har kollat upp källor för att lägga fram denna fakta.
        Återigen vill jag poängtera att jag varken argumenterar för eller emot själva bränningen eller de moraliska aspekter detta medför, det är endast kopplingen bockbränning kontra vandalismstatistik jag framför här och det är endast anonym vandal kontra de som tjänar på bränningen jag tagit upp.

        Om något borde det läsas som att jag är emot bränningen, eftersom jag inte är en del av Gävles turistnäring och därmed inte tjänar på detta.

  3. Ama de casa skriver:

    Själv funderar jag på att elda upp Bruce 😉

Kommentera

