Är inte socialtjänsten skyldig att hjälpa hemlösa ?

Laila Bagge Wahlgren skriver på sin blogg att hemlösa inte ska ha mobiltelefoner. Nu får hon svar på tal från ”Pekka”, Tarja och Mikael – tre bostadslösa som alla har varsin mobiltelefon.          – Får jag en hjärtinfarkt och ligger ensam någonstans behöver jag en mobiltelefon, det är min sista livlina, säger Jouka ”Pekka” Jokinen, hjärtsjuk och hemlös sedan 27 år tillbaka.  Om jag har förstått allt rätt så är socialtjänsten skyldig att hjälpa hemlösa ? Men då ska även den som är hemlös även hjälpa till med att anmäla sig till socialen med jämna mellanrum. Alltså har även en hemlös skyldigheter till samhället också. Man kan väl inte bli hemlös så där huxflux, Vräkt från bostad, varför, man blir inte vräkt utan vidare ? Dessutom har jag från en källa fått reda på att du måste vara riktigt aktiv för att undvika samhällets stöd i form av socialtjänst som när som helst på dygnet året runt erbjuder hemlösa mat och logi. Eller har jag så djävla fel ????????

AB

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Är inte socialtjänsten skyldig att hjälpa hemlösa ?

  1. Augusta skriver:

    Haha jo du har rätt så fel. Själv har jag aldrig sett i Stockholm dom människorna som Aftonbladet visar upp som skulle be om pengar.

    Du får använda fantasin vilka det är .

  2. Regina Säveholm Olsson skriver:

    Det finna massor med krav som måste uppfyllas för att få hjälp av socialtjänsten, bla att vara arbetssökande (och ofta måste man ha en praktik eller liknande), om personen haft drogproblem så kan drogfrihet vara ett krav (inte det lättaste för en missbrukare), du måste lämna upp ansökan varje månad inkl kvitton och kontoutdrag mm för att verifiera inkomster/utgifter osv.

Kommentera

