Vad får dessa ungdomar lära sig hemifrån ?

17-åriga Alice Bratthammar och Amanda Ivanović var med vid gymnasieupploppen som skakade Göteborg i december. Här skriver de själva om kravallerna, om aggressiva poliser, panikslagna ungdomar – och om en omvärld som inte bryr sig. Vad får dessa ungdomar lära sig hemifrån, tydligen att det är okej att ta lagen i egna händer. De skriver att polisen körde rakt in i folkhopen, så arbetar inte polisen. De kör sakta fram i en folkhop för att skingra ungdomarna. De som skrev artikeln har inte många rätt och dessa två tjejer kan inte varit överallt i folkhopen. De ser bara det de vill se med sina ögon.

AB

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vad får dessa ungdomar lära sig hemifrån ?

  1. jeanettebjorn skriver:

    Det är väl alltid så att det finns två sidor om händelser. Ja nu är helgen slut och det har slappats en massa denna helg. Ha en fin vecka. Kram

  2. Jane skriver:

    Jag tycker att föräldrar nuförtiden har noll koll på sina ungdomar.
    Mina barn tycker säkert att jag är hård men dom har fått lära sig sedan många år att dom gör absolut inte vad dom vill utan att rådfråga mig först.
    Jag fattar inte att föräldrar inte kan lära sina barn vad som är rätt och fel.
    Kramar i massor finaste Roggan. / Jane

  3. Joe Black skriver:

    Jag tänkte först att deras text kunde vara rolig och läsa fram tills jag läste ”Vi fäller upp luvorna och drar upp våra halsdukar så att man bara ser våra ögon.”, ”tung”, ”tvärtung”, Ingen bryr sig.”. Detta var ord eller meningar som återkom med jämna mellanrum.
    De unga skribenterna verkar helt sakna självinsikt. Ena sekunden står de med folkmassan och ser olydnad som något heroiskt. Andra sekunden tycker de att polisen aldrig hjälper en. Dessa ungdomar behöver inte uppmärksamhet utan krav och regler samt att någon faktiskt vågar säga ifrån. Gå ut att bråka bara för att, är det att demonstrera mot orättvisor. Förövrigt så demonstrerar man inte längre om man tar till skadegörelse och våld. Frågan är vad gjorde alla där. Var det för att ställa till jävelskap? eller var det för att göra Vågen när de jagade en tonårstjej?
    Tror de på allvar att de att förbättrar sitt rykte genom att bete sig så där?

    Polisen gjorde helt rätt. Polisen SKALL vara aggresiva när det är upplopp för att skydda allmänheten. Är man maskerad och mitt i upploppet är man INTE allmänheten! De borde gått hem som polisen sa.
    Dessutom så handlar ju inte detta upplopp om uthängningarna, jag tror knappast att killarna som var där bryr sig särskilt mycket om tjejerna. De såg det hel enkelt som en ett tillfälle att förstöra och bråka. De ville ha tag på de som startat dessa konton för att misshandla/slå ihjäl dem.

    Folk som inte fattar att det förekommer skitsnack och att konton kan bli hackade eller förfalskade på Internet ska ge fan i att vara där. Att någon har gett ut bilder på folk och kallat dom för olika saker är ingen anledning att förstöra och misshandla. Är man dessutom mellan 15-17 år så borde man fatta länken mellan handling och konsekvens, gör man inte det så är det hög tid att de lär sig det.

Kommentera

