Med så små bröst ska man inte håna en gammal.

Bilderna där tre anställda på ett demensboende i Botkyrka hånar sina patienter spreds på Facebook. Cheferna är rasande, men undersköterskorna får jobba kvar.         – De kränker de gamla, säger Maria Persson Lövkvist, verksamhetschef för äldre omsorgen i Botkyrka. Tycker att den kvinnan/tjejen ska ta och växa upp lite. Tydligen har hon eller han inte alla hjärncellerna i behåll. Att jag skriver en sådan hård överskrift är för att jag blir fly förbannad när man gör narr av äldre. Varför i helvete gör personalen en sådan grej, klär sig i blöjor och lägger ut det på nätet ?????? Nu kan ju bara vänta på att vissa människor börjar skämta om de som fått cancer m.m. Bara de som drabbats inte ser det. Men som alla vet finns det ju anhöriga. Har man inget roligare att göra för att ett arbete är hårt/slitsamt ska man byta yrke direkt.  

AB

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Med så små bröst ska man inte håna en gammal.

  1. Conny skriver:

    Oavsett orsak och skäl som framförs av dessa bägge beklämmande människor så ska de ha sparken och bli hemskickade på studs.
    Vidare ska de svartlistas för arbete som innehåller någon form av vårdinslag.

  2. Tomas skriver:

    Skicka hem dem med ett avsked på grått papper, men i vanlig ordning ska väl facket träda in och ursäkta för sina lekande medlemmar. Minns bara tidsfuskarna i Kiruna som facket ville ha kvar…

  3. bitte skriver:

    Klart de ska ha sparken! Med sånt uselt omdöme och syn på patienterna kan man inte med trygghet anförtro dem att vårda våra gamla. Otroligt vad de gjort.

  4. Bolina skriver:

    Här fordras HANDLINGSKRAFT från såväl arbetsgivare som fackliga företrädare och arbetskamrater – i nämnd ordning.
    Kompetensutveckling och omplaceringar med handledning – kanske skulle kunna vara nästa initiativ – vilket borde leda till att de behövande skulle förskonas från förnedning och att personalen med de opassande uppträdanden, genom möjlighet till eftertanke och några månaders ”gå bredvid tjänstgöring” med ständiga vägledningssamtal, skulle mogna och kanske
    t o m i slutskedet bli väldigt goda äldrevårdande.

    Spontant ifrågasätter jag vidare vilken utbildning vårdarna fått sig till del. Slår inte deras inställning tillbaka på utbildningen, arbetsgivaren och arbetskamraterna. ”Fotografen” – borde han inte lägga krutet på att ifrågasätta om arbetskamraternas beteenden var etiskta………
    Jag är helt övertygad om att information och kompetensutveckling är arbetstagarnas styrka.
    De personer som i ovanstående fall beskrivs, är ”glömda” av närmsta arbetsledarna. Avsaknad/kontakt med arbetsledning kan leder till vilsenhet…… Jag anser att alla arbetstagare – oavsett vad det gäller- skall känna trygghet i sitt arbet och då även inse/förstå att spott och spe samt ”ralierande” beträffande brukares vardag inte skall finnas i arbetstagarnas tankegång.

  5. Jan Forslund skriver:

    Självklart – SPARKEN – med omedelbar verkan.Tar för givet att ledningen tänker om.Om inte bör ledningen oxå ifrågasättas.
    Janne

  6. Vesh skriver:

    Antagligen är de mitt uppe i ett nattpass, alla sover på avdelningen och det inte finns något att göra. Vuxenblöjor ser dessutom komiska ut och de har inte skrivit något nedlåtande om sina patienter utan enbart tyckt att de tagit lite roliga bilder.

    Får man inte skämta med det man håller på med för att klara ett tufft och viktigt arbete är det något fel på samhället och folks möjlighet att filtrera vad som är hån och vad som är ett harmlöst skämt. För övrigt undrar jag varför du nämner hennes bröststorlek?

    • Roggan skriver:

      Tycker du det är okej att skämta om äldre som måste ha blöjor på sig ? Då kanske du tycker det okej att skoja om rullstolar som handikappade barn är tvungna att använda ? Bara det sker på natten ? Äldre människor som inte kan äta själva, inte kunna klara av något, det är okej att skämta om ? Vad ser du det komiska i vuxenblöjor ?

      • Vesh skriver:

        Ja, förutsatt att det inte är att såra individer. Hade personal genomfört något framträdande där de direkt hånar brukarna hade de varit ett solklart fall av ett misskött arbete men nu har det antagligen gjorts som en spexig grej. Jag kan dock förstå att det kan sticka i ögonen på en del och tar brukarna illa vid sig så är de klart att de ska ned.

        Gällande barn i rullstol så säger jag samma sak, görs det med glimten i ögat och inte för att håna utan att använda humor som ett sätt att ta bearbeta ett känsligt ämne ser jag inte varför man inte skulle kunna göra det. Ta till exempel Jimmy och Timmy i South Park.

        Slutligen för att återgå till just denna händelse tycker jag vuxenblöjor ser komiska då de sitter utanpå kläderna på individer som ej har behov för dem. Hade de sprungit runt nakna och låtsas vara dementa hade det varit en helt annan grej, men vad jag kan utläsa av artikeln var inte det fallet

      • Roggan skriver:

        Först säger jag att du sårar kanske inte de äldre och dementa, men du de har anhöriga.Jag har min mamma boende på ett äldreboende sedan några år tillbaka. Jag pratade idag med personalen just angående detta som stod i Aftonbladet. Alla i personalen hade diskuterat denna händelse. ALLA precis ALLA tog avstånd från detta. Tydligen hade dessa personer inget roligare att göra än att ta på sig vuxenblöjor och spela roliga. I alla fall så har man vuxenblöja närmast kroppen, inte utanpå kläder. Undrar när man ska få se vuxna människor göra (det med glimten i ögat) av min diabetes, ta 5-6 sprutor om dagen ? Finns väl ingen som vill bli sjuk så att andra får göra en parodi med glimten i ögat av sin sjukdom ? Jo du kanske ?

  7. sanna speaking skriver:

    Ja man borde skoja mer, varför skall alla bli kränkta för allting! Jag har själv prövat åka rullstol, dra en blöja på mig, det är ju bra att veta hur det känns om man jobbar med personer som använder hjälpmedel. Om det varit demenssjuka i närheten på bilden vore det ett problem, men vi vet inte ens om de hade rast, eller om de ”stal” ett par minuter av arbetstiden för att sätta på blöjorna och ta ett foto med mobilen….snacka om att sila mygg och svälja kameler – finns ju mycket värre brott! Om ni jobbade på demensboende skulle ni nog inse att man måste ha enormt med humor för att orka ens några timmar – tänk dig 8 förvirrade personer, som river i allt, rastlöst vankar av och an, någon som ropar hela tiden, några som slåss ibland, någon som stoppar allt i munnen man kan hitta, några som frågar samma fråga två gånger i minuten osv…samtidigt som du skall sköta om patienter, mata, duka, spola katetrar, lägga om sår osv – arbetsro existerar inte!

    • Roggan skriver:

      Först säger jag att du sårar kanske inte de äldre och dementa, men du de har anhöriga. Jag har min mamma boende på ett äldreboende sedan några år tillbaka. Jag pratade idag med personalen just angående detta som stod i Aftonbladet. Alla i personalen hade diskuterat denna händelse. ALLA precis ALLA tog avstånd från detta. Tydligen hade dessa personer inget roligare att göra än att ta på sig vuxenblöjor och spela roliga. I alla fall så har man vuxenblöja närmast kroppen, inte utanpå kläder. Undrar när man ska få se vuxna människor göra (det med glimten i ögat) av min diabetes, ta 5-6 sprutor om dagen ? Finns väl ingen som vill bli sjuk så att andra får göra en parodi med glimten i ögat av sin sjukdom ? Jo du kanske ?

      • Vesh skriver:

        Jag får nog ge upp diskussionen här då jag inte tror att någon av oss kommer ändra ståndpunkt i frågan och överlåter till de som läser kommentarsfältet att bilda sin egna uppfattning. Jag håller dock fast i att det är fel att hävda att en individ förtjänar sparken då de gör ett hästjobb och spenderar sin rast med ett oskyldigt skämt för att hålla modet uppe.

        Angående din diabetes så önskar jag dig lycka till, även om jag inte är drabbad själv vet jag att det är en hemsk sjukdom som ofta förbises av okunniga som ”äh, lite sockersjuka”.

        Avslutningsvis vill jag tacka för en, om något kort, diskussion över internet som inte innehållit mordhot, obscena könsord eller förolämpningar gällande kvinnliga släktingar, det ger hopp för framtida argumentationer på internet 🙂

  8. Kaj skriver:

    Håller fullständigt med signaturen ”Vesh”. Det här är harmlösa skojkort som inte är ett dugg kränkande för någon. Ett stilla upptåg av personalen för att lätta upp ett många gånger väldigt pressande arbete. Skulle inte förvåna mig om även en hel del av de blöjbärande boende själva skulle skrattat åt fotona om de såg dem.

    Nej, detta är ett veritabelt storm i ett vattenglas orsakat av det vidrigt politisk korrekta och ängsliga klimatet som är i detta land. Skulle inte förvåna mig om det är svensk skandalpress okrönta mästare (Aftonbladet), som i princip SJÄLVA satt i gång det här drevet, kontaktat diverse ansvariga verksamhetschefer, parat med största möjliga skandalfaktor i artikeln. En säljande story helt enkelt.

    All den ensidigt negativa responsen blir också uppbackad av människor som inte har den minsta kunskap och erfarenhet av vårdarbete på ”golvet”.

    • Roggan skriver:

      Först säger jag att du sårar kanske inte de äldre och dementa, men du de har anhöriga.Jag har min mamma boende på ett äldreboende sedan några år tillbaka. Jag pratade idag med personalen just angående detta som stod i Aftonbladet. Alla i personalen hade diskuterat denna händelse. ALLA precis ALLA tog avstånd från detta. Tydligen hade dessa personer inget roligare att göra än att ta på sig vuxenblöjor och spela roliga. I alla fall så har man vuxenblöja närmast kroppen, inte utanpå kläder. Undrar när man ska få se vuxna människor göra (det med glimten i ögat) av min diabetes, ta 5-6 sprutor om dagen ? Finns väl ingen som vill bli sjuk så att andra får göra en parodi med glimten i ögat av sin sjukdom ? Jo du kanske ?

Kommentera

