Detta är ju fan mig inte klokt, vakna nu politiker.

TV: Polisen: Vi är beredda att strejka

Polisen genomför idag en aktion på Bruno Mathssons plats i Värnamo för att visa sitt missnöje med löner och arbetsvillkor.
– Vi är beredda att strejka, säger Johan Sjögren, vikarierande yttre befäl.

Poliskåren i Jönköpings län och i resten av landet är i upprorsstämning över löner, arbetsvillkor och den nya organisationen.

Tusentals poliser har den här veckan skickat arga brev till statsministern och rikspolischefen. Hotet om strejk är inte långt borta.

Det är inte facket som ligger bakom, utan det är Facebookgruppen ”Survive the streets; Om Svensk Polis – av poliser” som har dragit igång aktionen.

För låga löner

Man uppmanar även poliser i hela landet att ställa upp sina fordon på offentliga platser och bara åka på inkommande jobb.

Flera poliser i GGVV, Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo deltar på onsdagen i en sådan aktion.

På onsdagsförmiddagen stod två polisbilar och fyra poliser vid Bruno Mathssons plats i Värnamo. Man vill visa på de brister som man menar finns kring lönerna och omorganisationen.

– Vi har alldeles för låga löner och det saknas helt och hållet en löneutveckling, säger Johan Sjögren, vikarierande yttre befäl och stationsbefäl i Värnamo.

”Frustrerande”

Efter sex och ett halvt år som polis har Johan Sjögren 24 500 kronor i månaden,

– Det tycker jag är för dåligt, det gör att jag inte känner mig uppskattad i mitt jobb, förklarar han.

– Jag är frustrerad, besviken och ledsen och det påverkar mitt liv även när jag inte är på jobbet. Jag funderar på att byta jobb, fortsätter han.

Förhandlingarna mellan Polisförbundet och arbetsgivaren om löner och arbetsvillkor i den nya organisationen har inte gått bra. Om ett år står man utan avtal, som det ser ut nu.

Vill inte kommentera strejkhot

Då har polisen strejkrätten att ta till precis som alla andra. Även om det skulle kunna gränsa till att vara samhällsfarligt med en polisstrejk.

– Vi är absolut beredda att gå ut i strejk för att få igenom våra krav. För min egen del kommer jag inte att backa på det. Men det kommer i så fall att ledas av Polisförbundet centralt, klargör Johan Sjögren.

Frågan är hur Håkan Boberg, lokalpolisområdeschef, ställer sig till en eventuell strejk bland poliserna i hans område.

– Det är en pågående nationell löneförhandling och därför vill jag inte gå in och kommentera det, förklarar Håkan Boberg.

– Naturligtvis blir det här en fråga att förhålla sig till och hantera för mig som chef. Men jag tror inte att allmänheten behöver känna oro, polisen finns och kommer när man behöver den.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

