Jag vill inte ha en ledare som gråter över allt vi inte kan göra..

Jag ser Åsa Romson börja hulka, och försöker förstå vad som triggat tårarna. Vad är det hon vill förmedla med dem?

Hon talar om ”en chockvåg i Europa”, om ”fruktansvärda beslut som regeringen nu känner sig tvingad att fatta”. Själv känner jag ingen lust att gråta, snarare en slags tomhet. Sverige har tagit emot 143 000 flyktingar i år. Vi har tillsammans med Tyskland gått i täten i Europa och stått upp för en generös flyktingpolitik. Vi har gjort det vi ska och mer därtill.

Dessutom ska vi fortfarande erbjuda skydd, om än tillfälligt. Vi ställer upp med bostäder, mat, fickpengar. Skola, hjälp med att hitta jobb. En del av de ”fruktansvärda” förändringar som Åsa Romson fäller tårar om, gäller redan i länder som Norge och Tyskland. Knappast något omöjligt för Sverige.

Jag tror att tankarna hos de flesta svenskar legat långt före regeringens agerande. Vi har redan förstått att en anpassning efter andra europeiska länder måste ske. ”Chocken” gäller nog en ganska liten grupp.

 

I förra valrörelsen sa Feministiskt initiativs Soraya Post i en debatt att Sverige skulle göra sitt bästa för att klara upp situationen om det kom 20 miljoner flyktingar till landet. Det lät orimligt, men Fi, MP, Vänsterpartiet och ett antal aktivistgrupper tänker sig verkligen en upplösning av det samhälle vi har nu.

Det är viktigt att placera dessa åsikter i en ideologisk låda med korrekt etikett, och inte kalla det ”humanism” som tillåts flyta ut över det offentliga samtalet och göra till exempel journalistik som skildrar problem med nuvarande flyktingsituation omöjlig.

Att inte befinna sig i den lådan betyder inte att man sympatiserar med Sverigedemokraterna. ”Ge det partiet den föraktfulla likgiltighet det förtjänar”, skrev Göran Greider efter Romsons tårar. Jag håller med till hundra procent.

Vi ska fortsätta ta emot flyktingar, men de som styr landet ska ha koll på läget och fatta genomtänkta beslut.

 

Men Åsa Romson bara fortsätter att gråta. Hon ”har på nytt svårt att hålla tårarna borta på sitt tjänsterum på energi- och miljödepartementet” skriver Mats J Larsson i Dagens Nyheter när han träffar henne dagen efter presskonferensen med Stefan Löfven. ”Tillfälliga uppehållstillstånd för barn är inhumant, säger Romson med darrande stämma”.

Man kan jämföra detta beteende med det som Norges statsminister Erna Solberg visar upp i en intervju med Expressens Niklas Svensson samma dag som Sveriges vice statsminister Romson gråter på sitt tjänsterum.

Erna Solberg har ordning både på sin person och på sina argument. Man behöver inte hålla med om allt hon säger, men hon resonerar som en vuxen och tänkande person om svåra saker. Hon säger: ”Jag anser att både svenska politiker och det svenska folket har gjort en formidabel insats i den här flyktingsituationen”.

Eller hur?

De 143 363 människorna, som i tisdags redan hade kommit hit i år, behöver bara de en kraftsamling som vi aldrig tidigare varit i närheten av. Och hur ska de tusentals afghanska tonårspojkarna, som jag ser i grupper på varenda ort landet runt jag varit i under hösten, bli en del av Sverige? Alla ensamkommande män?

Jag vill inte ha en ledare som gråter över allt vi inte kan göra. Jag vill ha en som är stolt över det vi gör. Och som med kraft och insikt kan tala om hur vi ska klara morgondagens utmaningar.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

