En snuts dagbok från verkligheten i krissverige

En snuts dagbok från verkligheten i krissverige, del 5

(Dagbokspolisen, som vi kan kalla Patrik, arbetar i vanligare fall under något lugnare förhållanden i landsorten. Han är snart 50 år gammal, har arbetat 10 år inom Tullen och därefter 15 år som polis. Han har nu som så många andra kolleger kommenderats till Malmö för att försöka upprätthålla ordningen och hålla koll på gränsen.)

Ibland (eller egentligen ganska ofta) får jag frågan om jag aldrig är rädd som polis. Mitt svar är alltid ungefär det samma :

”Eftersom man är så fokuserad på yrkesrollen så har jag aldrig upplevt rädsla, däremot så har jag alltid respekt för situationen”.

Vilka jobb anser jag då vara de farligaste? Ja, det kanske inte är som de flesta tror. Många tänker att den största rädslan finns i att hantera missbrukare och stökiga ungdomar på gator och torg. Då kan jag ärligt säga att jag aldrig varit rädd vid dessa ingripanden. Förmågan att kommunicera brukar så gott som alltid leda till att saker och ting löser sig. Och går det inte att kommunicera, så är förmodligen berusningen så stark att en kraftmätning inte ter sig så speciellt riskfylld.

Nej, det som jag har mest respekt för är ingripande mot människor som inte har någonting, absolut ingenting att förlora. Det kan vara så simpla saker som en delgivning från Kronofogden som skall lämnas till en människa. En delgivning kan innebära att ett livsverk går i kras, att hus och hem tas ifrån den delgivne och att det goda livet som en gång varit, aldrig mer kommer åter. En sådan människa, satt under extrem stress, är något jag har den största respekt för.

Dessutom har en ny kategori ökat den senaste tiden. Sverige har, i och med Anders Danielssons uttalande att alla från Syrien skall erhålla PERMANENT uppehållstillstånd, bjudit in en stor del av mellanöstern och nordafrika till Sverige. Vi som har förmågan att tänka klart inser att detta inte kommer att kunna genomföras/uppfyllas. Människor som avyttrat allt de äger och har och dessutom skuldsatt sig för att köpa sig en biljett till det goda livet i Sverige, kommer till slut att nekas permanent uppehållstillstånd och utvisas efter ett eller flera år i trygghet. Då har vi som ett brev på posten fått tusentals människor som inte har någonting att förlora. De har svikit sin släkt som hoppats på att få känna tryggheten i form av av anhöriginvandring till det goda livet. De har misslyckats med att betala tillbaka de pengar som lånats för att genomföra resan till trygghet. Detta är människor som absolut inte har någonting att förlora, och jag är rädd för vad som väntar mig och mina kollegor i framtiden. Det är nämligen (som vanligt) vi som får städa upp efter politikers naiva, populistiska och verklighetsfrämmande beslut.

Vad gäller situationen här i Malmö har situationen lättat lite i dag. Beläggningen hos Migrationsverkets lokaler i Malmömässan har halverats, och det ger andrum och möjligheter till ett mer värdigt mottagande. Jag anser det dock tveksamt att regeringens senaste skärpning av asylmöjligheterna har någon inverkan på flödet.

Som vanligt har jag idag haft ett antal möten med intressanta människor kring min arbetsplats. Förutom alla briljanta kollegor stöter man på många andra fantastiska människor som är en kugge i detta maskineri. Många av dem är invandrade för många år sedan, och de ser med orolig blick på hur saker och ting skall bli i framtiden här i Sverige.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

