Någon förvånad, inte jag. Detta tillhör ju vardagen nu.

Cecilia Ljungqvist, ordförande för Kommunal Sydväst, är hårt pressad efter avslöjandet om att hon åkte på lyxresa till London för medlemmarnas pengar. ”Ingen har krävt min avgång än och jag vill sitta kvar som ordförande. Men innan jag tar ställning till det ska jag höra med medlemmarna”, säger hon.Foto: Christer Gallneby

Kommunal Sydvästs ordförande vill sitta kvar

Ordföranden för Kommunal Sydväst är hårt pressad efter avslöjandet om att hon åkte på lyxresa till London för medlemmarnas pengar.
Men Cecilia Ljungqvist hoppas att hon får sitta kvar på sina toppuppdrag i Kommunal.
– Jag vill vara kvar, men jag får höra med medlemmarna innan jag tar ställning.

Runt 10 000 medlemmar har lämnat Kommunal efter att skandalen blev känd för en vecka sedan.

Det var Aftonbladet som avslöjade att toppar inom Kommunal använt medlemmarnas pengar till spritfester, drivit lyxkrog, åkt på lyxresa och haft gratis semesterboenden.

 

Får Cecilia Ljungqvist nytt förtroende?

Kommunal Sydväst ska ha representantskap den 26 april med högsta beslutande organ.

Vart ..

 

Cecilia Ljungqvist, ordförande för Kommunal Sydväst, (Jönköpings och Hallands län) med kontor på Expovägen i Värnamo, var en av de toppar som nämndes.

Skäms inför medlemmarna

Hon sitter med i förbundsstyrelsen och i Kommunals handelsbolag Lyran som driver krogen Metropol Palais på Sveavägen i Stockholm.

Cecilia Ljungqvist och delar av Kommunals ledning åkte i oktober till London för medlemmarnas pengar för att studera krogar.

Där gjorde de enligt Aftonbladet av med hundratusentals kronor under en helg när de bodde på femstjärnigt hotell och gick på toppkrogar. I förra veckan bad hon om ursäkt i Värnamo Nyheter.

– Jag skäms inför medlemmarna och ber om ursäkt, det blev alldeles för mycket i London, sade Cecilia Ljungqvist.

Inte sovit en blund

Efter intervjun i Värnamo Nyheter förra veckan har Cecilia Ljungqvist haft det rätt tufft.

– Det ringer var femte minut dygnet runt, det är Ekot på radion och tidningar och TV. De ringer på nätterna till och med, det är hopplöst. Jag har inte sovit en blund på en vecka, berättar Cecilia Ljungqvist.

– Jag har mått bättre. Några medlemmar har ringt och varit arga. Men en del medlemmar har peppat mig. De säger att jag gör ett bra jobb och att de står bakom mig, fortsätter hon.

På onsdagen meddelade Annelie Nordström, ordförande för Kommunal, att hon ska avgå vid kongressen i slutet av maj.

Nära 80 procent av svenskarna vill att hela styrelsen i Kommunal, där Cecilia Ljungqvist sitter, ska avgå. Detta enligt en ny mätning som Aftonbladet publicerat.

Har någon personligen krävt din avgång som ordförande i Kommunal Sydväst eller i förbundsstyrelsen?

– Ingen har krävt min avgång, när jag träffade flera av sektionsordförandena i Sydväst i fredags uttalade de sitt fulla stöd för mig.

– Det enklaste hade varit att skita i allt, men jag har varit med i Kommunal sedan 1980 och jag brinner för fackliga frågor. Jag vill sitta kvar och göra rätt och ställa saker i ordning, säger Cecilia Ljungqvist.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

