Inget oväntat hos Ranelid.

Tv-profilernas bråk: ”Vad fan har de gjort?”

”Arga snickaren” Anders Öfvergård besöker författaren Björn Ranelid och hans stora hus i Kivik.

Men bygget är slarvigt gjort – och Övergård är skoningslös mot den folkkära författaren.

– Det här är inte klokt – vad fan har de gjort?, säger han i programmet.

Björn Ranelid bor tillsammans med sin fru Margareta i ett stort hus i Kivik, i Skåne.

Men de har stora problem med altanen, där taket är ruttet och det läcker in vatten.

Därför är författaren med i onsdagens avsnitt av ”Arga snickaren VIP”. Och det är en skoningslös Anders Öfvergård som läxar upp Ranelid.

– Det läcker in och bräderna är ruttna. Det här är akut, säger han i programmet.

Björn Ranelids hus har flera problem

Men det visar sig ganska snart att det inte bara är altanen som är dåligt gjord i huset. Björn Ranelid har slarvat genom åren och varken listor eller väggar är färdigmålade.

– Skälet till att jag inte har åtgärdat allt är att jag har jobbat för hårt och prioriterat annat. Jag orkade inte mer, säger Björn Ranelid.

– Det där är galet. Du stoltserade tidigare med hur mycket du har målat. Men alla har vi våra problem, säger en upprörd ”Arga snickaren”.

Men det är när Björn Ranelid är sen under byggets andra dag som det fullständigt brister för Anders Öfvergård.

– Nu står vi här 15 stycken och bygger hos dig. Jag är oerhört förvånad och så säger du att du aldrig har varit sen. Och då verkar det olämpligt att du är sen nu, för då vet du att det går åt helvete. Det här är inte okej för mig och det är kvalificerat skitsnack, säger Öfvergård samtidigt som han pratar med Ranelid i mobilen.

Författaren tar dock det hela med ro, när han väl dyker upp vid lunch.

– Jag är inte sen, jag är tidig, säger han.

Stämningen blir inte bättre när Björn Ranelid och hans fru Margareta får i uppgift att bygga klart en köksbänk, och Anders Öfvergård märker att den folkkära författaren inte är så duktig på att snickra som han tidigare sagt under programmet.

 

Anders Öfvergård är hård mot Björn Ranelid

– Jag trodde att när man var 60 att man i alla fall hade kört en skruvdragare. Men det hade han inte. De är oerhört dåliga, säger Öfvergård.

Efter programmet svarar Björn Ranelid på Anders Öfvergård kritik.

– Du borde hylla mig för att jag har styrkan att kan göra det för hand. Tänk dig att här är en människa som inte behöver använda tekniska medel, säger han.

Men när bygget väl står klart är det en känslosam Björn Ranelid som tar del av resultatet. Till slut faller han i tårar:

– Det var ett väldigt fint jobb. Och det betyder väldigt mycket för oss, säger han.

Programmet sänds på onsdag klockan 20.00 på kanal 5.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

