Vart är Sverige på väg ?

När ambulanspersonal blir din största trygghet under en förlossning så är det något som är väldigt fel. Alla födande kvinnor i Stockholm och övriga landet förtjänar att känna sig trygga, omhändertagna, hörda och få en lugn förlossning utan rädsla.

I slutet av mars kom vår andra son till världen under allt annat än något som kan kallas trygg förlossningsvård. Med erfarenheten av en trygg och säker förlossning från första barnet var varken jag eller maken orolig inför denna förlossning.

Allt startade på natten när vattnet gick och icke regelbundna värkar pågick hela natten. Vi var in på kontroll på morgonen på Danderyds förlossning men med fortsatt icke regelbundna värkar skickades vi hem med och jag fick två citodon för att få vila lite. Vid lunch sätter regelbundna värkar igång och jag använder TENS som smärtlindring för att jobba igenom värkarna. När jag börjar känna att snart räcker inte detta så ringer vi förlossningen och förklarar situationen. Får frågan vad vi vill göra, jag vill komma in.

Tyvärr får jag till svar det är fullt här och i hela Stockholm, ni får åka till Nyköping eller stanna hemma lite längre. Att vara i fullt värkarbete och få alternativet att ta sig till Nyköping, 1,5 h bort i bil om det inte är någon trafik känns som ett hån mot oss där och då.

Vi gör det som för stunden känns minst dåligt, vi stannar hemma.

Krystvärkarna slår till med full effekt efter kort tid och maken får ringa det enda alternativet som återstår, 112.

In i vårt sovrum kliver vår trygghet, fantastisk personal från två ambulanser finns helt plötsligt är där och skapar det lugn och den trygghet vi hade hoppats få från förlossningsvården. Mellan krystvärkarna tar jag plats på båren och färden mot den fulla förlossningsavdelningen på Danderyds sjukhus påbörjas, för nu räknas vi som akutfall och är välkomna. Men vi kommer inte långt innan sonen föds i ambulansen efter några fler intensiva krystvärkar. Alla mår under omständigheterna bra och vi kommer in till förlossningen för eftervård.

Barnmorskorna jag träffade under min tid på BB vittnar om att det råder kaos redan innan BB Sophia och Södra BB stängt och sommaren har inte ens börjat än. Vad som händer då vill ingen ens tänka på. Så åtgärder behövs nu inte under kommande månader/år.

Varför förtjänar inte alla födande kvinnor i Stockholm att känna sig trygga, omhändertagna, hörda och få en lugn förlossning utan rädsla?

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

