Finns hon på riktigt Anna Kinberg Batra ?

Känner du någon som måste leva på bidrag?

Att du betvivlar min ärlighet, Anna Kinberg Batra. För du har inte träffat sådana som mig. Att du vill att främlingar ska komma in i mitt hem för att bedöma mig, när som helst. Tror du på riktigt att vi bara sitter hemma och lever goa livet? skriver Loe Karlsson.

Hej Anna Kinberg Batra!

Jag hörde att du tycker att oanmälda hembesök hos vissa av de som har bidrag inte bara ska uppmuntras, utan vara obligatoriska.

Jag undrar, känner du någon som måste leva på bidrag? Har du gjort det själv? Inte?

Då tänker jag berätta för dig, vilken lyx jobbflykten innebär:

Först måste du hitta en läkare som du känner lyssnar på dig. Det kanske låter enkelt, men det är det inte. Beroende på vilka besvär du har som gör att du inte kan jobba är det olika svårt att få en läkare att ta dig på allvar.

Ta mig själv som exempel; endometrios, tog 10 år för en diagnos, och de 10 åren i vården har inte direkt präglats av förståelse och genuin välvilja. Till slut kanske du hittar en läkare du någorlunda litar på.

Du ska sen i detalj berätta varför du inte kan jobba. Nödvändigt, jag håller med, men du kommer inte uppskatta alla följdfrågor, alla förnedrande detaljer som du hemma i ångest våndats för att svara på.

Läkaren ska därefter skriva ett utförligt läkarutlåtande till Försäkringskassan. Det är väldigt troligt att du kommer ha svårt att somna, eftersom du inte vet vad det står där.

Speglar det hur du mår? Är hen på min sida? För om inte läkaren är väldigt tydlig med att du verkligen inte bör jobba så kommer ansökan gå åt helvete direkt, då har du ingen chans. Det kommer kännas som att ditt bröst exploderar av oro.

Sedan är det dags för alla andra papper. Det är en djungel, det kommer du märka direkt. Vilket sorts bidrag är det överhuvudtaget du ska söka? Varenda detalj måste ju faktiskt bli rätt, för annars blir det avslag, så enkelt är det.

Någonstans här kan det vara så att du ska träffa någon från Försäkringskassan och bli intervjuad. Jävlar vad nervös du är, så otroligt orolig, dina följande år beror på det här, vad ska du säga? Hur lycklig får du vara, vad är deras krav, du vet bara att de är hårda. Du faller nästan omkull, du vill bara rycka ut det mörka och onda i ditt bröst.

På vägen till mitt sådant möte var jag tvungen att stanna och spy. Väl där inne satt jag tyst och grät hela mötet. Något inom mig krympte alltihop, för att sedan elda upp det. Det gick bara inte.

Aja, enklast känns det nog bara att hitta allt du ska göra hemma, och trippelkolla allt. Allt måste bli rätt, det tänker du ofta. Allt.

Utöver läkarutlåtandet blev det förra gången ca 30 papper från vårt hushåll. Och du ska ha koll på det. Veta att det inte saknas någonting. För du vet så väl, blir det fel blir det avslag.

Allt är skickat. Det tog lång tid, för du är sjuk.

Du kanske har problem med lederna, och att rota runt bland alla papper, slicka på alla kuvert, det kanske gjorde jätteont. Du kanske fick ha is på handlederna på kvällarna för att du blev så mycket sämre.

Du kanske har ångest. Utmattningssyndrom. Du kanske är helt slutkörd i psyket. Och nu ska du fatta stora beslut, mitt i det som gör att du faktiskt inte kan sådant. Det är för jobbigt, du tror att du ska dö, sluta andas, när du tänker på det.

Och ja, det är ett stort beslut. Får du avslag måste du jobba, och jobba kan du inte, för du är för sjuk. Oavsett hur mycket du försöker så kan du inte det. Vad ska du göra då..?

Själv var jag utan inkomst i 6 månader. Jag klarade det. Klarar du det?

Nu ska du vänta. Det tar någon månad.

Under tiden ska din ansökan gå igenom en person som bedömer om ansökan alls är värd att utreda. Så småningom kommer din ansökan upp till Försäkringskassans egna läkare. De ska bedöma om du kan jobba. En kan tycka att din läkare, den du faktiskt träffat, är bättre på att bedöma det, men så är det inte.

Du kan ha skickat in två läkarutlåtanden, där det uttryckligen står att du inte kan jobba, men ändå få avslag. Det är ingen teori, det är ingen myt, det händer. Det kan hända dig, och det vet du, du kan få avslag, oavsett hur bra skäl din läkare och du tycker att du har.

Då och då ska du ha kontakt med Försäkringskassan om du fick bidraget. Stämma av. Du är rädd, vad är rätt svar? Kan de ta ifrån dig det här om du svarar fel, även om sanningen inte är konstig, även om den borde duga?

I december är det dags för mig igen. Jag har bytt läkare. Kommer min nya skriva ett lika bra utlåtande? Jag vet inte. Det är livet för de som går på bidrag, de vet inte.

Tror du på riktigt att vi bara sitter hemma och lever goa livet? Vi lider. Det är därför vi inte jobbar. Är det kul att inte kunna umgås med folk, för de är och jobbar? Året runt?

Leva på 7 000 kronor i månaden? Stå tafatt i skam när någon på ett kalas/fest frågar dig: “Jaha, vad sysslar du med då? Jobbar? Pluggar?”?

Att du betvivlar min ärlighet, Anna, det är drygt. För du har inte träffat mig, du har inte träffat sådana som mig. Att du vill att främlingar ska komma in i mitt hem för att bedöma mig, när som helst, då jag inte förberett mig, då jag inte kan säga innan att jag har extrem ångest den dagen, eller just då spyr och skriker av smärtor, eller är så slut att jag inte kan tänka, det är oerhört kränkande.

Och ja, i dag är det de med försörjningsstöd, men sen sprider sig pesten till oss andra så småningom med, det vet du också.

Låt oss vara, Anna. Låt mig vara.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

