Är inte detta omvänd racism ?

Befolkningsutbytet fortsätter i oförminskad takt.

”Anledningen är att en nyanländ familj ska flytta in där istället.”

-Förra fredagen lyssnade Uffe Rustan av sin telefonsvarare. Det var något brådskande från kommunen och han ombads att ringa upp så fort som möjligt.

– Då blev jag uppsagd från mitt boende på telefon. När jag frågade om anledningen sa han att det kommer folk från andra länder. Han lämnade beskedet och sa i princip bara trevlig helg. Att inte få ett skriftligt beslut är ungefär som att göra slut på telefon, säger Uffe Rustan.

Han bor i villan som de hyr av staden tillsammans med sina två tonårsbarn Rasmus Eriksson Rustan, 15 och Linus Eriksson Rustan 17.

Beskedet om flytten kom som en chock för hela familjen.

– Vi har ganska nyligen flyttat hit och precis när det börjar kännas som hemma så ska man ut, säger Rasmus Eriksson Rustan.

Storebrodern Linus håller med.

– Det är jättetråkigt, säger han.

Förutom Uffe och hans två barn bor även en kompis till Linus tillsammans med dem.

– Han är ledsen och jättebesviken över det här, säger Uffe.

Själv är Uffe Rustan född och uppvuxen på Lidingö. Det är även hans barn.

– Det känns som att jag är mindre värd fast jag betalar skatt och mina barn går i skolan här. Om det ändå hade varit ett dagis eller något, men man kan inte sätta en familj på gatan för en annan familj.

Avtalet med staden är ett sexmånaderskontrakt som familjen har förnyat en gång.

– Från början lät det inte som att staden hade några planer på att göra något med huset och de sa att de kanske till och med kunde fixa ett tillsvidarekontrakt, senare sa de att de inte kunde det. Det har varit väldigt ovisst allting, och nu kommer det här beskedet, säger Uffe Rustan.

I knappt ett år har de bott i huset. Men det har varit allt annat än en lugn och avkopplande tid.

– Under halva tiden som vi har bott här har det varit renoveringar, det har varit en byggarbetsplats, och det har vi inte fått någon ersättning för.

Uffe Rustan berättar att renoveringarna blev klara i februari. Precis när de slagit sig till ro kom då beskedet om flytten.

– Det känns lite deprimerande. Jag tycker att det här handlar om moral och hur man ska behandla människor, att alla ska behandlas lika. Men tydligen är jag mindre värd än någon annan.

Nu planerar Uffe, Rasmus och Linus för hur de ska göra i slutet av sommaren.

– Troligen måste vi flytta härifrån men jag tycker inte det är rätt. Jag kan bo hos vänner, men det är värst för barnen.
Uppsägningen av familjen Eriksson Rustan har inte gått rätt till. Det anser juristen Anders Ardestam, som Uffe kontaktade efter att han fått beskedet om flytten.

Vid ett tidsbegränsat avtal för en bostad där hyrestiden varit längre än tre månader, som i Uffes fall, ska uppsägningen ske minst tre månader innan avtalet löper ut, enligt Hyreslagen. Dessutom ska uppsägningen vara skriftlig.

– Det är inte giltigt att få besked på telefon. Uppsägningen har dels varit muntlig och dels skett för sent. Det finns allvarliga brister i formalian vad gäller den här uppsägningen och grunderna för det här, säger Anders Ardestam.

Thorsten Lorich är fastighetsförvaltare på Lidingö stads fastighetskontor. Fredagen den 20 maj informerade han muntligen Uffe Rustan om att han skulle sägas upp, att det är tre månaders uppsägningstid som gäller och att utflyttning skulle ske i augusti. Samtidigt bokade de in ett möte till onsdagen därpå, för att skriva på uppsägningsavtalet.

– Jag vet mycket väl att man ska ha ett skriftligt avtal. Jag anser att vi hade ett ömsesidigt förhållande om att tre månader var okej, då tänkte jag att jag inte behöver gå den här långa juridiska vägen. Jag såg det inte som jättebindande att följa reglerna till hundra procent, säger Thorsten Lorich.

Vad händer nu?

– Vi tittar över avtalet igen och så kommer vi att följa de reglerna som gäller för avtalet. Vi ska säga upp hyresgästen eftersom vi har behov av den här fastigheten till annan verksamhet. Han har bott här i väntan på annan kommunal verksamhet. Jag ser det som att Lidingö stad har varit generös, säger Thorsten Lorich.

Anders Ardestam hoppas däremot att Lidingö stad drar tillbaka sitt beslut. Behövs det kommer han att företräda Uffe Rustan i hyresnämnden respektive domstol.

– Vi får se vad som händer, bollen ligger hos kommunen nu och det bästa vore ju om de backade ifrån det här, det finns ingen möjlighet för att det här håller för en prövning i hyresnämnden, säger han.

https://mitti.se/familjen-tvingas-att-lamna-sitt-hem/

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

