Nu får det vara stopp för dessa idioter..

Anders Ygemans uttalande fortsätter att engagera

Anders Ygeman (S) besöker Rosengård.
Bild: Björn Lindgren/TT
Många har reagerat på inrikesminister Anders Ygemans uttalanden i Malmö och gårdagens inlägg om våldet och ansvaret. Läs några av dem här.
”Skuldbelägg inte dem som kämpar”, skrev Hassan Alsh. Menar han att de som klipper för 50 kronor och kör taxi mycket billigt ska vara befriade från egenavgift, moms och inkomstskatt? Eller är drygt 30 procent egenavgift, 20 procent moms och 30 procent inkomstskatt inkluderat i de femtio kronorna? För mig är det svårt att få ekvationen att gå ihop, även om man använder maskinsax. Yvonne Berger

Jag vill bara hålla med med den unga killen från Rosengård. Sluta skuldbelägga oss fattiga jävlar som bor i Malmö. Ta ditt ansvar. Hjälp oss. Skapa bättre lagar, fler poliser och mera jobb. Alla håller med mig. Vi vill åka billig taxi och klippa oss billigt för alla är inte medel eller överklass. Andreas Öller
Jag blev själv som infödd Malmöbo sedan 1934 upprörd och kände mig förnedrad av Ygemans uttalande i tv. Jag instämmer helt i vad både Bengt Ekholm och Hassan Alsh skriver. Ygeman borde som minister i en regering kunna uttrycka sig mer nyanserat i stället för att skuldbelägga vanliga medborgare. Det är säkert bara en bråkdel av Malmöborna som ägnar sig åt kokain, åker svarttaxi med mera. Vi andra kan inte göra mycket för att förändra Det måste väl ändå vara de som valts till att regera och styra i vårt land och våra kommuner som ska se till att medborgarna får skydd och trygghet. Jag känner mig kränkt och hjälplös för jag tror inte att jag kan ha några förväntningar om bättring från Ygeman & Co. Ingegerd Ekstrand Andersson
Alla som jobbat i ett företag eller organisation vet, att om organisationen ska fungera på ett bra sätt, måste man ha en kompetent chef som personalen känner ett förtroende för. Så är det inte inom poliskåren idag. Alla som följer med i vad som händer i detta land, ser att högste polischefen saknar förtroende hos sin personal. Poliserna jobbar och kämpar varje dag, och har ett tufft jobb. Att Ygeman då åker till Malmö och uppmanar folket här att ta sitt ansvar och gå till en frisör som inte ligger vid Möllevångstorget, är ju löjeväckande! Han borde åka hem till Stockholm och med regeringens stöd utse en kompetent chef för Sveriges poliskår. Det skulle ge en enormt positiv effekt för brottsbekämpningen i detta land. Ygeman, ta ditt ansvar. Snacka om att sila mygg och svälja kameler! Lars Lasson
Det har uppstått en debatt efter inrikesminister Anders Ygemans uttalande att alla har ett ansvar för att bekämpa brottsligheten i Malmö. Jag tycker att han har fullständigt rätt. Man kan inte bara säga att det är polisens sak. Däremot tycker jag att hans exemplifiering på dåligt beteende var ofullständig: att köpa svartsprit, åka svarttaxi eller inhandla kokain. Väldigt viktigt är att människor ska våga vittna och självfallet vittna sant. Det finns idag en alldeles för stor förståelse för att människor inte vågar vittna. Accepterar man den inställningen då har ju kriminaliteten segrat på ett viktigt frontavsnitt. Vi begär att människor ska visa civilkurage. Då bör man också förvänta sig att människor ska våga vittna. Vikten av en gemensam kamp för rättssamhället måste framhållas i skolan och för alla nyanlända i Sverige. Till kampen för rättssamhället hör att vittna när man vet att ett brott har begåtts. Vågar man inte det gäller Jonathans ord till Skorpan: Vågar du inte är du bara en liten lort. Sverker Oredsson
Tyvärr blev jag förbannad då jag lyssnade på tv-nyheterna häromdagen och hörde att vi medborgare i Malmö är kriminella, åker taxi för 59 kronor, blir klippt för 50. Jag åker taxi och inte färdtjänst, alltså sparar jag pengar åt Malmö stad. Jag får håret tvättat, lagt och fönat varje vecka för 200 kronor. För taxin betalar jag ordinärt Malmöpris. 65 kronor är vad dagens pensionär kan klara av med en pension som beskattas. Jag har inte hemtjänst men städbolag med rutavdrag. Är jag kriminell? Tove Warris
Kära Katrin Stjernfeldt Jammeh, vad svarade du Anders Ygeman när han jämförde våra hårt arbetande taxichaufförer och frisörer med att dra en lina? Jag visste inte att jag är kriminell när jag åker med någon av Malmös taxibilar. Kan jag bli straffad? Lena Sörensen

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

