Socialdemokrat, en del har pengar ?

Eva Sonidsson förklarar de höga omkostnaderna med att hon bor ute på landsbygden och har sex mil till ena flygplatsen, sju till den andra. Foto: Sven Lindwall
Eva Sonidsson förklarar de höga omkostnaderna med att hon bor ute på landsbygden och har sex mil till ena flygplatsen, sju till den andra. Foto: SVEN LINDWALL
Notan för Sonidssons flyg och taxi: 17 000 i månaden
Publicerad 6 maj 2013 kl 13.59
Rekommendera845TweetaDelaMejla
Runt 17 000 kronor i månaden.
Så mycket kostar riksdagsledamoten Eva Sonidssons (S) taxi- och flygresor.
I tidningen Allehandas sammanställning av resekostnader för riksdagsledamöter i Mellannorrland har hon klart högsta kostnaden.
– Jag bor på landet, det är inte märkvärdigare än så, säger Eva Sonidsson till Expressen.se.
ANNONS:

Enligt Allehandas sammanställning rör det sig om drygt 30 000 kronor i taxikostnader under pågående mandatperiod.
Men övervägande delen av resekostnaden på nära en halvmiljon beror på flygresor för 317 000 kronor.
– Det är till och från Stockholm, till riksdagen, det är inte mer med det. Jag åker ner på tisdagsmorgonen och åker hem på torsdagskväll, säger Eva Sonidsson till Expressen.se.
Hon förklarar de höga omkostnaderna med att hon bor ute på landsbygden och har sex mil till ena flygplatsen, sju till den andra.
– Jag har inget alternativ till taxi. Det finns inga flygbussar som kan åka förbi mig dit jag ska åka.
– Det här är ett dilemma när man bor på landet, jag hade önskat att jag bodde femtio meter från järnvägsstation eller femtio meter från flygplatsen. Men det gör jag inte.
Åker med makens taxibolag
Flera av resorna har gjorts med makens taxibolag Markom taxi, där Eva Sonidsson själv är suppleant i styrelsen.
– Han är en av ägarna i Örntaxi, ett taxibolag i Örnsköldsvik. Han har fem bilar, klart det vore konstigt om hans anställda inte skulle behöva köra mig ibland.
Sin egen roll som suppleant i bolaget påverkar inte vilket taxibolag hon åker med, menar Eva Sonidsson.
”Det handlar ju om hur man bor”
Varför hon ligger högre än sina kollegor i sammanställningen förklarar Eva Sonidsson med att hon är ensam om att bo ute på landet.
– Det handlar ju om hur man bor. De bor inne i stan. Det är jag som bor på landet, säger Eva Sonidsson.
Men Eva Sonidsson är inte ensam om att ha dyra omkostnader.
Totalt är det sex av nio riksdagsledamöter i Mellannorrland som har resekostnader över 10 000 kronor i månaden.
Emil Källström (C) i Örnsköldsvik har använt sig av hyrbilar för 53 000 kronor, enligt tidningen.
– Det är tråkigt, att det ska bli som att man utnyttjar systemet och bara åker i onödan – jag åker inte i onödan, jag åker till riksdagen, säger Eva Sonidsson.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

