Detta är vad som gäller i Hovrätten i Sverige ??

Det här är hämtat från ett forum för poliser. Reflektera lite över vad Hovrättens bedömning innebär för polisens möjligheter att göra säkra ingripanden och samtidigt behålla ett rimligt rättsligt skydd.

”Idag fick jag en ordentligt provocerande dom från Hovrätten.
För omkring ett år sedan var jag första bil på ett stort slagsmål mellan två olika släkter inne i en lokal. Vi var tre poliser som landade först och omkring 40 personer som slogs vilt med tillhyggen. Jag tog tag i den mest drivande killen och tryckte upp honom mot väggen för att hindra honom från att fortsätta slåss. Han var väldigt aggressiv och försökte ta sig loss flertalet gånger så tillslut släpper jag honom med ena handen och slår honom med ett batongslag över benet. När jag släpper honom med ena handen så passar han på att ge mig ett hårt knytnäveslag i ansiktet.
I Tingsrätten blir han dömd för våld mot tjänsteman till samhällstjänst och att betala 5000kr i skadestånd till mig. Mannen erkänner allt och godtar skadeståndsanspråket vilket han betalar till mig ett par dagar senare.
Idag, ca 4 månader senare, får jag ett brev med en dom från Hovrätten dit mannen tydligen har överklagat. Hovrätten gör bedömningen att han visserligen fortfarande ska dömas för våld mot tjänsteman men eftersom att jag genom mitt batongslag har brukat våld mot honom får man förvänta sig att han brukar våld tillbaka och därför skulle jag inte bara tåla utan faktiskt räkna med att få knytnäveslaget i ansiktet. Därför ska skadeståndsanspråket ogillas. Mannen har alltså rätt att försvara sig mot mig som ingripande polis när jag hindrar honom från att begå brott.
Eftersom att skadeståndet redan är utbetalt antar jag att jag blir betalningsskyldig tillbaka till gärningsmannen, vilket i sig är surt att behöva gör till personen som har slagit dig hårt i ansiktet. Men det är skitsamma, mest av allt blir jag förbannad över hur Hovrätten anser att vi som poliser ska ha ”en mental beredskap att mötas av fysiskt motstånd” när vi tvingas ingripa mot en person, något som uppenbarligen innefattar att vi ska tåla och acceptera knytnäveslag i ansiktet från personen i fråga.”

Målnummer B9370-16 för den intresserade.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

