Förbannat duktig tjej.

Händelsen ägde rum i Vimmerby. Ellen, 20, antastades – fångade själv mannen
Publicerad 26 mar 2017 kl 22.45

Ellen Brantemo, 20, var ute och roade sig med vänner då en för henne okänd ung man plötsligt greppade tag om hennes underliv.
Instinktivt jagade hon efter angriparen och lyckades trycka upp honom mot ett kravallstaket tills vakter och polis hjälpte henne.
Den 20-årige mannen har nu dömts i tingsrätten för sexuellt ofredande.
– Det känns skönt att man kan lita på rättssystemet ibland. För det man läser i media om tjejer och domar är att det inte alltid går så bra, säger hon.

En utekväll i juni förra året i anrika Källängsparken i centrala Vimmerby blev långt i från den roliga upplevelse som Ellen Brantemo, 20, och hennes vänner hade hoppats på.
En 20-årig man klädd i munktröja smög sig upp vid hennes sida inne i ett öltält utan att hon först tog notis om det, men sedan kände hon ett hårt grepp om sitt underliv.
– Det låter som jag blev arg och aggressiv och jagade honom, men så var det inte riktigt. Han tafsade på mig och jag vände mig om och sa ”Vad fan gör du?” Då går jag emot honom och då börjar han springa, säger Ellen Brantemo.
Ellen, 20, fångade ofredande man
Efter fem till tio minuter hade hon hittat sin angripare, som hon ville få bort från öltältet och parken, så att han inte skulle försöka tafsa på fler. Hon grep tag i mannen och tillkallade en ordningsvakt.
Den 20-årige mannen lyckades smita, fast Ellen Brantemo hann hon ifatt honom.
– Jag försökte prata med honom, men han kunde inte så mycket svenska. Han försökte bara springa igen och då tog jag tag i axlarna, i tröjan på honom och höll fast honom mot ett kravallstaket. Då försökte han komma loss och vred om min arm så pass hårt att jag fick åka till sjukhuset, säger Ellen Brantemo, som fick gipsskena för den skadade armen.
Händelsen polisanmäldes och tiden fram till rättegången har varit jobbig, vilket Dagens Vimmerby var först med att berätta.
”Mer rädd och medveten”
– Jag har tänkt på det från och till hela tiden. Det är klart att jag har blivit mer, inte försiktig, men på ett sätt mer rädd och medveten om att för vissa människor är det så lätt att göra på ett visst sätt. Man är lite mer på sin vakt, säger Ellen Brantemo.
Den 20-årige mannen har dömts, mot sitt nekande, för sexuellt ofredande till 50 timmars samhällstjänst, och han ska betala nästan 6 000 kronor i skådestånd till Ellen Brantemo.
Hoppas på fler fällande domar
– Det känns skönt, att lägga det bakom sig, det känns skönt också att man kan lita på rättssystemet ibland. För det man läser i media om tjejer och domar är att det inte alltid går så bra. Det känns skönt att det gick bra för mig och jag hoppas ju att det blir en förändring att det blir lättare att få i genom domar mot sådana här brott, säger Ellen Brantemo.
Det måste krävas mod och styrka att ta sig till tingsrätten och vittna?
– Det är det jag känt mig mest nervös över, att det inte skulle gå min väg, att han inte skulle bli dömd, och att jag skulle ha gått i genom allting förgäves, för det har varit jobbigt. Det har varit nästan ett år av bearbetning och min kompis som vittnade, att be henne ställa upp. Men på ett sätt känns det lite ”girl power”, att vi har gjort någonting ihop. Man gör ändå någonting bättre för samhället, för det är ett brott, och det är klart att det ska straffas, säger Ellen Brantemo.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

