När de får för mycket är de inte kvicka att säga till ?

 

Susanne Meijer (S) vill inte ge utrymme för diskussioner på trygghetsmötet. ARKIV

Kommunalrådet Susanne Meijer (S).

Fick dubbla arvoden i två år

HÖRBY Kommunalrådet Susanne Meijer (S) tog emot dubbla arvoden när hon satt i socialnämnden 2013 och 2014. Varje månad tickade det in 2 000 kronor extra på kontot. Det pågick i två år utan att hon slog larm.
Nu tvingas Susanne Meijer betala tillbaka nästan 50 000 kronor. Personalchefen har gjort en avbetalningsplan åt henne.

 

Förra mandatperioden var Susanne Meijer andre vice ordförande i socialnämnden. Hon hade ett fast arvode på 2 000 kronor i månaden, eller drygt 24 000 kronor om året.
Men under 2013 och 2014 fick hon även ett dagarvode på 1937 kronor varje månad. Hon fick därmed dubbla fasta årsarvoden, vilket hon inte hade rätt till.
Totalt fick hon ut drygt 46 000 kronor för mycket i arvode. Detta under en period då socialnämnden blödde ekonomiskt och gick tiotals miljoner kronor back årligen.

Skånska Dagbladet upptäckte de felaktiga utbetalningarna till Susanne Meijer i samband med vår granskning av de förtroendevaldas arvoden och ersättningar i socialnämnden och kommunstyrelsen.
När tidningen ringer upp Susanne Meijer och konfronterar henne med uppgifterna erkänner hon direkt att hon har fått mycket betalt och att hon nu har betalat tillbaka pengarna.

– Det är helt rätt. Jag upptäckte det när jag gick in i rollen som kommunalråd, och tittade tillbaka i tiden. Jag såg då att det var något som inte stämde, och jag hade samtal med personalchefen Göran Malmström om det och han gjorde upp en avbetalningsplan som jag har följt, säger Susanne Meijer.
Susanne Meijer tillträdde som kommunalråd vid årsskiftet 2014/2015. Det var i den vevan hon märkte att hon hade fått för mycket betalt för uppdraget i socialnämnden.
Då hade det tickat in 2 000 kronor extra på henne lönekonto i två år utan att hon hade berättat något för personalkontoret.
Susanne Meijer är självkritisk, och tycker att hon borde ha agerat på ett tidigare stadium.

– Jag borde så klart ha upptäckt det här långt tidigare. Det känns lite förargligt att jag inte såg det innan, säger hon.
I rollen som kommunalråd, men även som politiker i socialnämnden och ledamot i fullmäktige, har Susanne Meijer varit med och fattat åtskilliga tuffa och viktiga beslut, bland annat om den årliga budgeten i kommunen på hundratals miljoner kronor.

Det egna lönekontot, och hur mycket pengar som kommunen har satt in där, verkar hon inte ha ägnat så stor uppmärksamhet. Trots det anser Susanne Meijer att hon har bra koll på sin privatekonomi.
– Det är klart att jag skulle ha varit noggrannare. Jag tittade inte så noga på lönespecifikationerna. Det har rullat på. Men det här har hänt fler än mig. Andra i kommunen har sagt att det har hänt dem också. Det viktiga är att jag upptäckte det och att det nu är slutreglerat. Det känns skönt att det är ur världen.

Har man rätt att ställa högre krav på förtroendevalda än andra?
– Ja, eftersom vi som är politiker är avlönade med skattepengar. Det är ett hedersuppdrag att vara politiker. Som politiker ska jag vara en förebild för andra. Det känns så klart tråkigt när sånt här händer, säger kommunalrådet.

Även om Susanne Meijer säger att hon har ett eget ansvar att kontrollera utbetalningarna, lägger hon en del av skulden på tjänstemännen på socialförvaltningen och på den röra som det var i nämnden under stora delar av förra mandatperioden med byte av socialchef och ständiga skiften av nämndsekreterare.
– De hade olika sätt att lägga in uppgifterna om de fasta årsarvodena, sammanträdesarvodena och ersättningar för förlorad arbetsinkomst.

– Vi hade flera nämndsekreterare inne under den här perioden – det var 4-5 olika personer – och det har blivit felregistreringar. Det har hetat olika saker. Hade det hetat samma sak hade, då hade jag reflekterat över det. Det här är inte något som jag lagt in själv.
Nya, skärpta rutiner är på gång när det gäller arvodena, enligt Susanne Meijer. Hon har redan tagit initiativ till ett sånt förslag.
– Det är jätteviktigt att det finns en tydlighet i rutinerna, både när det gäller anställda och politiker, säger hon.
Susanne Meijer var en av de politiker i socialnämnden som inte fick ansvarsfrihet för 2014. Hon fick däremot nyligen ansvarsfrihet för 2015 som kommunstyrelsens ordförande.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

