Gillar jag verkligen..

Stenbecks stora bidrag – efter broderns död

Hon förlorade sin bror i sviterna av diabetes.
Nu hedrar finansmogulen Cristina Stenbeck, 40, brodern Max, 30 – med ett stort ekonomiskt bidrag till kampen mot sjukdomen.
Hon har tidigare berättat i Expressen:
– Man måste använda en sådan tragedi till ett viktigt sammanhang för sina barn, säger hon.

Den 20 oktober uppmärksammade Expressen Cristina Stenbecks sorg över sin bror som avled i mats 2015 – endast 30 år gammal.
– Som du kanske vet så förlorade jag min bror i diabetes, typ 1. Han var 30 år. Man måste använda en sådan tragedi till ett viktigt sammanhang för sina barn, sa hon då
Ett av få framträdanden
Nu, inför Diabetesgalan på Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm den 14 november, ska Cristina Stenbeck, 40 – dotter till den framlidne finansmiljardären Jan Stenbeck – dela ut ett eget nyinstiftat pris: The Maximus Prize, skriver Aftonbladet.
Det är inte ofta den 40-åriga finanskvinnan, huvudägare till Kinnevik-koncernen, träder fram i ljuset numera – men på världsdiabetesdagen gör hon ett av få undantag. På så sätt vill hon belöna och uppmärksamma personer som arbetar för att hjälpa personer som drabbats av diabetes.
”Fruktansvärda konsekvenser”
– Jag förlorade min bror Max i diabetes typ 1. Jag vet vad som krävs för att leva med sjukdomen, och jag vet vilka fruktansvärda konsekvenser den kan ha för dem som drabbas och deras nära, säger hon i tidningen.
Hon vill med priset lyfta fram eldsjälar som uträttar viktiga saker för dem som drabbats av av just diabetes.
Prissumman är på 500 000 kronor – och har donerats av Max Stenbecks alla systerdöttrar.

Om Roggan

En som är född -56 som alla andra kändisar *L*. Haft diabetes sedan 6 års ålder. Har fått komplikationer av min diabetes. Kommer att blogga om min diabetes.Tre barn samt tre barnbarn, en pojke och flicka. Samlare på Eric Clapton. Älskar musik, E.C. samt melodiös hårdrock. Kan inte vara utan mina talböcker. Kommer att lägga ut mycket om melodiös hårdrock.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

